Het klinkt nogal als een avontuur: van medewerker bij een groothandel in groenten en fruit naar telecomwinkelier. ‘Het was altijd al mijn droom om een eigen winkel te hebben’, zegt Sander Hooijmans, de man achter Sander Telecom in Kerkdriel. Je kunt er sinds vier jaar terecht als je smartphone kapot is, je accessoires nodig hebt of je telefoonabonnement afgelopen is. Oh ja, en voor het maken van een pasfoto. ‘Dat betekent toch dat iedere inwoner één keer in de vijf of tien jaar bij jou in de winkel komt.’
De overstap van appels in de groothandel naar Apple telefoons in zijn winkel is eigenlijk helemaal niet zo groot, zegt Sander. ‘Ik repareerde altijd al smartphones in de schuur bij m’n ouders thuis. Op een gegeven moment ben ik samen met een vriend naar de Kamer van Koophandel gegaan om ons in te schrijven. Overdag werkte ik bij de groothandel, ‘s avonds waren we samen telefoons aan het repareren. Inmiddels is hij alleen verder gegaan, aan het Monseigneur Zwijsenplein 14A. Sander Telecom begint met een ‘Marktplaats-interieur’ zoals hij zelf zegt. ‘Gewoon bij elkaar gescharreld.’ Eind februari moet het nieuwe interieur klaar zijn. Een marktonderzoek komt er niet aan te pas. Lachend: ‘Nee, geen marktonderzoek. Gewoon kijken waar het uitkomt. Het ergste wat mij kon overkomen was dat ik mijn spaargeld kwijt zou zijn.’
‘Ze ontzorgen je helemaal’
In zijn ondernemersplannen was ook een rol weggelegd voor het kantoor waar hij al ‘zijn hele leven lang komt’: Arnold van Hooft Hypotheken en Verzekeringen. ‘Bij het starten van de winkel ben ik naar Seger (Knops, red.) toegegaan: ik ga een winkel openen, wat voor verzekeringen heb ik nodig? Dat heeft hij allemaal geregeld. Arnold van Hooft Hypotheken en Verzekeringen is een beetje zoals mijn eigen winkel: ze ontzorgen je helemaal. Mensen komen om dezelfde reden naar Arnold van Hooft Hypotheken en Verzekeringen als waarom ze naar mij komen: voor het gemak, voor de service. Je wilt een tussenpersoon waar je iets aan hebt als er wat gebeurt. En het meteen goed wordt opgelost.’