Phishing
In veel fraudegevallen bij bankzaken, gaat het om phishing: Het hengelen naar vertrouwelijke informatie. U wordt bijvoorbeeld in een e-mail, brief of via de telefoon gevraagd om uw pincode, wachtwoord, beveiligingsgegevens of persoonlijke informatie. Met deze gegevens wordt vervolgens fraude gepleegd.De belangrijkste tip is dan ook: wantrouw dit soort e-mails, brieven en telefoontjes. Een bank communiceert bij voorkeur via het eigen platform (zoals internetbankieren) of in een persoonlijk gesprek. Uw bank zal nooit per e-mail, sms of telefoon vragen om uw gegevens.
Valse e-mails
Een phishing-e-mail lijkt afkomstig van uw bank, door bijvoorbeeld het logo te gebruiken. Enkele manieren waarop u kunt zien dat het om een nepbericht gaat:
- Het is een onverwachte e-mail van RegioBank.
- De e-mail is taalkundig ‘slecht’ geschreven (Engels, spelfouten, rare zinnen).
- De e-mail is niet aan u persoonlijk gericht.
- In de e-mail vraagt de beveiligingsafdeling u om iets te doen.
- Er wordt gedreigd met gevolgen (blokkeren) als u niet direct reageert.
- Er wordt gevraagd op een link te klikken naar een vreemde website.
- Er wordt gevraagd de e-mail te beantwoorden met persoonlijke gegevens.
- Uw mailprovider of spamfilter heeft een indicatie van ‘spam’ gegeven.
Meer weten? RegioBank biedt informatie over vervalste e-mails en phishing.
Wat kunt u doen?
De reclames van Veilig Bankieren zult u vast kennen: “Hang op! Klik weg! Bel uw bank!” En dat is precies wat u kunt doen: hang op wanneer u een verdacht telefoontje krijgt. Klik weg wanneer u vreemde e-mails ontvangt. En neem contact op met uw bank om te melden wat er gebeurd is.Heeft u twijfels over de veiligheid van uw internetbankieren, of vreemde meldingen tijdens het regelen van uw bankzaken? Ook dan is het verstandig contact op te nemen met uw bank.Bankiert u bij RegioBank? Dan kunt u bij vragen, twijfels of incidenten 24/7 contact opnemen via 030 – 291 42 90.
Lees meer over veilig bankieren bij RegioBank
Vijf gouden regels
De vijf gouden regels voor veilig (internet)bankieren:
- Houd uw beveiligingscodes geheim.
- Zorg ervoor dat uw bankpas nooit door een ander gebruikt wordt.
- Zorg voor een goede beveiliging van de apparatuur die u gebruikt voor uw bankzaken.
- Controleer uw bankrekening.
- Meld incidenten direct aan de bank en volg de aanwijzingen van de bank op.
Meer informatie over veilig bankieren kunt u vinden op www.veiligbankieren.nl. Dit is het belangrijkste gezamenlijke platform dat banken gebruiken om hun klanten voor te lichten op het gebied van fraude en veiligheid. Heeft u twijfels over de veiligheid van uw bankzaken? Heeft u vreemde e-mails ontvangen, of een verdacht telefoontje? Neem dan direct contact op met Arnold van Hooft.