Zo regelt u uw bankzaken veilig

We kennen allemaal de reclame: ‘Hang op! Klik weg! Bel uw bank!’ Veilig bankieren is belangrijk. Doet u er al alles aan om fraude te voorkomen? Fraude met uw bankpas of interbankieren, een zeer verontrustend idee. De bank doet er alles aan om uw bankzaken zo veilig mogelijk te laten verlopen. U kunt zelf ook uw steentje bijdragen.

Phishing

In veel fraudegevallen bij bankzaken, gaat het om phishing: Het hengelen naar vertrouwelijke informatie. U wordt bijvoorbeeld in een e-mail, brief of via de telefoon gevraagd om uw pincode, wachtwoord, beveiligingsgegevens of persoonlijke informatie. Met deze gegevens wordt vervolgens fraude gepleegd.De belangrijkste tip is dan ook: wantrouw dit soort e-mails, brieven en telefoontjes. Een bank communiceert bij voorkeur via het eigen platform (zoals internetbankieren) of in een persoonlijk gesprek. Uw bank zal nooit per e-mail, sms of telefoon vragen om uw gegevens.

Valse e-mails

Een phishing-e-mail lijkt afkomstig van uw bank, door bijvoorbeeld het logo te gebruiken. Enkele manieren waarop u kunt zien dat het om een nepbericht gaat:

  • Het is een onverwachte e-mail van RegioBank.
  • De e-mail is taalkundig ‘slecht’ geschreven (Engels, spelfouten, rare zinnen).
  • De e-mail is niet aan u persoonlijk gericht.
  • In de e-mail vraagt de beveiligingsafdeling u om iets te doen.
  • Er wordt gedreigd met gevolgen (blokkeren) als u niet direct reageert.
  • Er wordt gevraagd op een link te klikken naar een vreemde website.
  • Er wordt gevraagd de e-mail te beantwoorden met persoonlijke gegevens.
  • Uw mailprovider of spamfilter heeft een indicatie van ‘spam’ gegeven.

Meer weten? RegioBank biedt informatie over vervalste e-mails en phishing.

Wat kunt u doen?

De reclames van Veilig Bankieren zult u vast kennen: “Hang op! Klik weg! Bel uw bank!” En dat is precies wat u kunt doen: hang op wanneer u een verdacht telefoontje krijgt. Klik weg wanneer u vreemde e-mails ontvangt. En neem contact op met uw bank om te melden wat er gebeurd is.Heeft u twijfels over de veiligheid van uw internetbankieren, of vreemde meldingen tijdens het regelen van uw bankzaken? Ook dan is het verstandig contact op te nemen met uw bank.Bankiert u bij RegioBank? Dan kunt u bij vragen, twijfels of incidenten 24/7 contact opnemen via 030 – 291 42 90.

Lees meer over veilig bankieren bij RegioBank

Vijf gouden regels

De vijf gouden regels voor veilig (internet)bankieren:

  1. Houd uw beveiligingscodes geheim.
  2. Zorg ervoor dat uw bankpas nooit door een ander gebruikt wordt.
  3. Zorg voor een goede beveiliging van de apparatuur die u gebruikt voor uw bankzaken.
  4. Controleer uw bankrekening.
  5. Meld incidenten direct aan de bank en volg de aanwijzingen van de bank op.

Meer informatie over veilig bankieren kunt u vinden op www.veiligbankieren.nl. Dit is het belangrijkste gezamenlijke platform dat banken gebruiken om hun klanten voor te lichten op het gebied van fraude en veiligheid. Heeft u twijfels over de veiligheid van uw bankzaken? Heeft u vreemde e-mails ontvangen, of een verdacht telefoontje? Neem dan direct contact op met Arnold van Hooft.