U leest er steeds vaker over: nietsvermoedende Nederlanders die het slachtoffer worden van internetfraude. U kent de mailtjes wel waarin u van alles wordt beloofd: een gratis cadeaubon van 100 euro of een weekendje weg. Ook gaat het vaak om mailtjes die zogenaamd namens uw bank zijn verstuurd: of u maar even wilt inloggen. Wat te doen als het ook ú gebeurt?
‘Dat gebeurt mij niet’, zegt u ongetwijfeld. Nee, dat dachten meer mensen. Maar de trucs om nietsvermoedende internetters te verleiden worden steeds sluwer. Het beste advies is daarom om nooit op dit soort mailtjes in te gaan. Banken zullen u nooit vragen om online een andere pincode aan te vragen of à la minute iets te checken. Twijfelt u, dan belt u als RegioBank-klant gewoon even met ons.
En als ik toch dom ben geweest?
Beëindig meteen het contact met de betreffende site. En blokkeer tijdelijk uw bankrekening als u vermoedt dat u toch gevoelige informatie hebt prijsgegeven. Ook kunt u er altijd een telefoontje naar ons aan wagen, om te vragen of we alert willen zijn op ‘vreemde’ overschrijvingen.