Fraudeurs en oplichters worden steeds gewiekster in hun pogingen om via internet hun slag te slaan. Ze hengelen naar uw gegevens of lichten u doodleuk op. Wat zijn de bekendste trucs en hoe wapent u zich tegen phishing en digitaal zakkenrollen?
Gratis waardebon
Met valse acties via Facebook, e-mail of whatsapp wordt u een waardebon beloofd van 100, 250 of 500 euro. Van Albert Heijn bijvoorbeeld of de Bijenkorf. Hun logo staat erbij, dus het zal wel goed zijn. Niet dus. Het zijn criminelen die uw persoonlijke gegevens willen.
Vriend in nood
U krijgt via e-mail of social media het verzoek van een vriend in nood om geld te sturen. Geloof dit niet zomaar, vaak zit hier een bende achter. Neem rechtstreeks contact op met uw vriend om te controleren of hij echt om geld heeft gevraagd.
Achterstallige betaling
U krijgt een e-mail met de strekking: u bent te laat met betalen. Het gaat dan bijvoorbeeld over de telefoon- of energierekening. Er wordt gedreigd met incassobureaus of met het blokkeren van uw rekening. Als u op een linkje klikt om te zien waarmee u precies achterstallig bent, kan er ongemerkt malware op uw computer worden geïnstalleerd. Malware is kwaadaardige software die persoonlijke gegevens achterhaalt.
Vakantiewoning
Deze zomer zijn heel wat mensen slachtoffer geworden van oplichters die een woning in bijvoorbeeld Spanje als vakantiewoningen aanboden. Ze betaalden alles, pakten hun koffers en vertrokken. Bij aankomst blijken er in dat huis mensen te wonen die van niets wisten.
Wel betalen, niets ontvangen
U koopt iets via een webshop of marktplaats, betaalt keurig maar ontvangt nooit iets. Of u verkoopt iets en ontvangt nooit een betaling. In beide gevallen bent u opgelicht. In 2014 wisten oplichters consumenten minstens 7,9 miljoen euro af te troggelen via internet. De politie denkt dat het werkelijke schadebedrag 2 keer zo hoog is, omdat lang niet iedereen aangifte doet.
Twee keer bedrogenn
Het kan nog brutaler met zogenaamde recovery-fraude. U wordt eerst getild met een nepaanbieding. Enkele weken later krijgt u een telefoontje of mailtje van een zogenaamd advocatenkantoor dat aangeeft dat u slachtoffer bent geworden van oplichting. Ze bieden aan u te helpen om het geld terug te halen. Maar ze behoren tot dezelfde bende die eerder al dat bedrag heeft buitgemaakt.
Tips tegen phishing en malwaren
- Check de afzender van het bericht. Krijgt u bijvoorbeeld een e-mail uit naam van ING, dan moet het adres eindigen op @ing.nl.
- Wees voorzichtig met het klikken op links in e-mails of sms-berichten.
- Gebruik bijgewerkte versies van virusscanner, firewall en anti-spyware op uw computer of laptop.
Tips tegen oplichting
- Doe uw aankopen zoveel bij websites met een erkend keurmerk. Vertrouw niet klakkeloos op het logo maar controleer op Thuiswinkel.org/consumenten of de website daadwerkelijk een keurmerk heeft.
- Controleer op de website van de Kamer van Koophandel of de website vermeld staat als bedrijf, inclusief contactgegevens.
- Controleer op Mijnpolitie.nl of de verkoper bekend is bij de politie.
- Koopt u iets van een particulier? Vraag om zijn naam, adres en woonplaats.
- Betaal met een creditcard. Die hebben vaak een extra beveiliging.
- Doe aangifte.
Handige websites: