Sinds de introductie van Funda hoeven mijn klanten de etalages van de makelaarskantoren niet meer af te struinen. Met een druk op de knop toveren ze alle koophuizen tevoorschijn op hun telefoon. Klanten die ik tegenover me heb, weten heel goed wat er te koop is. Ze willen geen financiering voor ‘een koophuis’, nee, ze willen een hypotheek voor ‘dát koophuis’. Anders zoeken is echter ook mogelijk.
Op heel veel websites valt te berekenen hoe hoog de maximale hypotheek is. Meestal hoeft alleen het eigen inkomen en dat van de partner ingevuld te worden en er rolt meteen een bedrag uit. Dat is het budget waar stelletjes mee gaan zoeken. Soms nog ietsje hoger, want er valt natuurlijk altijd te onderhandelen.
De droom niet verstoren
Zodra ze een leuk huis op het oog hebben, kom ik in beeld. Dat is een fantastisch leuk onderdeel van mijn vak. Vaak ken ik alle ins en outs van een huis al, nog vóór we ook maar één woord over de financiering hebben gesproken. Enthousiasme is aanstekelijk. In gedachten zien mijn klanten zich al met een glas wijn voor de haard zitten. Des te vervelender vind ik het als ik roet in het eten moet gooien.Zo’n berekening op internet zegt namelijk niet alles. De computer vraagt niet altijd naar financiële verplichtingen, zoals aflossing van een studieschuld, alimentatiebetalingen of een lease-auto voor privégebruik. Als klanten die verplichtingen hebben, dan kan het maximale bedrag dat ze kunnen lenen behoorlijk zakken. Het huis waar ze zichzelf al met een wijntje voor de haard zagen zitten, blijkt plots onhaalbaar.
Een hypotheek is meer dan zomaar een lening
Gelukkig komt het niet heel vaak voor dat ik nee moet verkopen. Om teleurstellingen te voorkomen, vind ik het altijd prettig als mijn klanten al in een veel eerder stadium bij me langskomen voor een vrijblijvend oriëntatiegesprek. We hebben dan de tijd om nét even wat meer te bespreken. Na zo’n oriëntatiegesprek volgt een adviesgesprek. Dan gaat het toch heel zakelijk over percentages, voorwaarden en berekeningen. Dat hoort erbij, maar er zijn ook andere zaken waar mijn klanten over na moeten denken, vind ik. Hoeveel geld is er bijvoorbeeld maandelijks over om leuke dingen van te doen? Als ik weet dat ik reislustige klanten tegenover me heb, dan is het voor hen misschien onverstandig om voor de maximale hypotheek te kiezen. Hetzelfde geldt voor klanten die een toekomstige kinderwens hebben. Koopt u nog een tweekamerappartement als die over drie jaar misschien al te klein wordt?Als mensen denken dat mijn werk vooral over cijfertjes en getallen gaat, dan hebben ze het mis. Mijn werk gaat over mensen. Voor ik mensen help om hun woondroom in vervulling te laten gaan, wil ik graag bespreken dat een hypotheek van invloed kan zijn op de leefstijl. Dat besef moet er zijn.